Do czego służy indywidualny monitor sceniczny?
Muzykom zależy na dostarczeniu słuchaczom jak najlepszych doświadczeń na koncertach. Z poniższego artykułu można dowiedzieć się, w jaki sposób indywidualny monitor sceniczny pomogą im w tym zadaniu.
Czym jest indywidualny monitor sceniczny?
Jest to urządzenie, które można także spotkać pod innymi nazwami, mianowicie:
- odsłuch
- monitor estradowy
- monitor odsłuchowy
Pierwsza nazwa jest nazwą potoczną i dobrze oddaje istotę tego urządzenia. Odpowiedzią na pytanie do czego służy indywidualny monitor sceniczny jest bowiem umożliwienie artystom na scenie wysłuchiwanie własnej muzyki. W ten sposób mogą oni zapewnić swoim fanom jak najlepsze doznania na koncercie. Monitor sceniczny sprawia, że artysta lepiej słyszy swój śpiew i/lub instrument. Bez niego oprócz tego słyszałby też uradowany tłum, kolegów ze sceny, przelatujące samoloty, etc. Słowem mówiąc – nie byłby w stanie optymalnie kontrolować jakości swojego występu.
Indywidualny monitor sceniczny to zazwyczaj urządzenie rodzaju wedge. Są to monitory montowane w podłodze w pobliżu artysty. Dzięki umiejętnemu ustawieniu dźwięk trafia prosto do jego uszu. Warunkiem jest jednak odpowiednie dobranie kąta nachylenia monitora. W przeciwnym razie dźwięk może dotrzeć przykładowo w okolice nóg zamiast do uszu.
Spotykane się także indywidualne monitory sceniczne typu IEM. Pod anglojęzycznym skrótem kryje się In Ear Monitor, co na język polski przetłumaczyć można jako monitor douszny. Ten rodzaj urządzeń współpracuje ze słuchawkami. Nie trzeba więc martwić się kątem nachylenia. Najlepszym słuchawkami do stosowania tego typu monitorów są słuchawki tłumiące dźwięki z zewnątrz.
Jak działa indywidualny monitor sceniczny?
Aby monitory sceniczne mogły spełnić swoje zadanie, musi zajść dość skomplikowany proces. Dźwięk dostarczany do indywidualnego monitora to tak zwany miks monitorowy. Jest to dźwięk kluczowy dla danego artysty, oczyszczony z wszelkich innych. Jest przeciwieństwem miksu frontalnego. To z kolei wszystkie dźwięki słyszalne dla uczestników wydarzenia. Właśnie dlatego realizatorzy dźwięku dostarczają muzykom osobne miksy.
Jak tego dokonują? Pomaga im w tym konsoleta. W zależności od realizatora miks monitorowy pochodzi z tej samej konsolety, co miks frontowy. Jednak z powodu ryzyka identycznego przetwarzania częstszą i bezpieczniejszą praktyką jest używanie odrębnych konsolet.
Warunkiem dobrego działania monitora jest także jego personalizacja. Dzięki niej maksymalnie pasuje on do ucha swojego właściciela. W środowisku muzycznym spersonalizowane monitory określa się angielskim mianem mold.
Dźwięk może docierać do monitora dousznego w sposób przewodowy lub bezprzewodowy. W pierwszym przypadku wzmacniacz jest fizycznie połączony z konsoletą. W drugim przypadku dzieje się z wykorzystaniem radia.
Z kolei monitory wedge kierują dźwięk z powrotem ku artyście. Mogą one zostać ustawione obok siebie lub jeden za drugim (koaksjalnie). Drugie rozwiązanie jest częściej spotykane z powodu swej optymalności. Wyróżnia się także modele z wbudowanym wzmacniaczem (aktywne) lub z koniecznością osobnego jego zintegrowania (pasywne). Te pierwsze stosuje się, jeśli instalacja sceniczna nie ma charakteru stałego.